Vraag & antwoord

Iedereen die een vraag heeft over jeugdzorg kan bij de LOC-Vraagbaak terecht voor informatie en advies. We beantwoorden dagelijks veel vragen over onder andere (mede)zeggenschap en belangenbehartiging in de jeugdzorg.

Aan mensen die zorg krijgen, geeft onze Vraagbaak informatie en advies bij vragen over zorg- en dienstverlening, patiëntenrechten en dergelijke. Zo nodig verwijst de Vraagbaak door naar andere instanties. Veelgestelde vragen vind je hieronder.

Andere vraag?

De LOC-Vraagbaak is van maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 17.00 uur te bereiken via 030 284 3200 of vraagbaak@loc.nl. Of vul het formulier in via de roze knop en we antwoorden zo snel mogelijk.

Filter op thema:

Waar vind ik de meest actuele informatie over het coronavirus en jeugdzorg

Voor de meest actuele informatie over het coronavirus en jeugdzorg verwijzen we je naar de pagina Vragen over het coronavirus en jeugdzorg op de website van de Rijksoverheid.

En naar de themapagina Omgaan met de gevolgen van het coronavirus op de website van het Nederlands Jeugdinstituut (NJi).

Thema’s: Coronavirus

Hoe kan de raad aan nieuwe leden komen?

Het werven van nieuwe leden is voor veel raden een probleem. Er bestaat ook niet één oplossing voor. Het een kwestie van uitproberen wat bij jouw zorginstelling werkt. Er is door andere cliëntenraden wel al veel ervaring opgedaan met het werven van nieuwe leden. We delen hier aan aantal ideeën.

Ideeën:

  • Benader mensen persoonlijk.
  • Vraag medewerkers om met cliënten te bespreken of ze lid willen worden van de cliëntenraad.
  • Houd een voorlichtingsbijeenkomst over het werk van de cliëntenraad.
  • Plaats een oproep op de website, in de nieuwsbrief of op de sociale media van de zorginstelling of de cliëntenraad.
  • Plaats een advertentie in een lokale krant.

Zorg dat je zichtbaar bent

In het algemeen is het belangrijk dat de cliëntenraad zichtbaar is en dat voor cliënten duidelijk is wat het belang van de raad is. Goede PR helpt bij het vinden van nieuwe leden!

Informatie of advies op maat?

Wilt u meer informatie of advies of maat? Neem contact op met onze Vraagbaak via vraagbaak@loc.nl of bel naar 030 284 32 00. Onze adviseurs helpen u graag verder.

Thema’s: Dienstverlening aan cliëntenraden

Is de cliënten­raad verplicht om de achterban te raadplegen en te infor­meren?

De cliëntenraad heeft de opdracht om namens alle cliënten medezeggenschap uit te oefenen. De Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen 2018 zegt dat de cliëntenraad regelmatig inventariseert wat de wensen en meningen van cliënten en vertegenwoordigers zijn en hen informeert over de werkzaamheden en resultaten van de cliëntenraad.

De cliëntenraad behartigt de belangen van de cliënten. Als cliëntenraad wil je weten wat er leeft onder de cliënten. Alleen zo kan de raad de functie van tolk uitoefenen. Het geeft adviezen van de raad meer draagvlak en daarmee meer kracht wanneer zij gebaseerd zijn op de wensen van cliënten. 

Daarnaast is het belangrijk om als cliëntenraad je werk transparant te doen. Cliënten moeten immers vast kunnen stellen dat hun belangen op een goede manier behartigt worden. Wanneer de cliëntenraad zichtbaar is, duidelijk laat zien welke resultaten hij behaald, versterkt hij ook zijn positie in de instelling. 

Bij het inventariseren en informeren gaat het om de communicatie met de achterban. Hier zijn verschillende manieren voor. Wilt u meer weten over het contact met de mensen die u vertegenwoordigt? Lees dan onze publicatie InContactStaan en bijbehorende Bewaarkaart via deze pagina.

Deelnemers

Alle deelnemers

Nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.