Leg een stevige basis met een tweedaagse training over medezeg­genschap

Geplaatst op 6 november 2019

De cliëntenraad van de Jeugdbescherming in Amsterdam had behoefte aan duidelijkheid over zijn rechtspositie, en aan een plan om tot een betere samenwerking te komen met de organisatie. Met de komst van de nieuwe Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen – de Wmcz 2018 – was dit een goed moment om een tweedaagse training Wmcz 2018 en Visie op Medezeggenschap van LOC Jeugd te volgen.

Cliëntenraad van de Jeugdbescherming in Amsterdam:
Door deze training hebben we eindelijk het gevoel dat we weten wat er van ons verwacht wordt en wat ons te doen staat. We hebben een stevige basis neergezet en kunnen beter onze rol pakken.

Taken en goede samenwerking

Tijdens de training hebben we stilgestaan bij de taak van de cliëntenraad en de gewenste samenwerking met de organisatie. Want wat zegt de Wmcz 2018 over de medezeggenschap van cliënten? Wat zijn de rechten en plichten van zowel de cliëntenraad als die van de organisatie? En wat betekent dat vervolgens voor de afspraken die er zijn of nog gemaakt moeten worden?

Samen met de bestuurder heeft de cliëntenraad stilgestaan bij vragen als: Welke betekenis geven we eigenlijk aan medezeggenschap? Welke afspraken horen daarbij? Wat hebben we als cliëntenraad nodig om ons werk goed te kunnen doen? En wat zijn de vervolgstappen? De Wmcz 2018 is immers een kaderwet. Dat betekent dat er nog veel afspraken gemaakt moeten worden tussen de organisatie en de cliëntenraad, die passend zijn bij de eigen situatie.

Visie op medezeggenschap (samen) bepalen

Dat de bestuurder ook bij een deel van de training aansluit, is belangrijk. De cliëntenraad en de bestuurder kunnen dan op basis van dezelfde kennis, vervolgafspraken maken. Daarnaast biedt het ruimte voor constructieve gesprekken: “Het was goed dat de bestuurder aanschoof en aangaf ons liever bij de voorkant van ontwikkelingen en besluiten te betrekken. Bovendien konden we samen een stevige visie op medezeggenschap bepalen.

De voordelen van een lidmaatschap

De sfeer in de training was heel goed, mede door het enthousiasme en de kennis van de trainers Freke en Tiske. Alles kon gevraagd worden en alles werd goed beantwoord en uitgelegd. We hebben direct besloten lid te worden van LOC Jeugd. Dat geeft ons allerlei ondersteunende mogelijkheden zoals de vraagbaak. Daarmee kunnen we te allen tijde advies inwinnen en dat voelt als een steun in de rug.

Meer weten?

Ook behoefte aan een training, ondersteuning (op maat) of gewoon een verkennend gesprek? Neem contact op met LOC via de vraagbaak@loc.nl of bel: 030-28 43 200.

Lees ook: onze nieuwste brochures over medezeggenschap Jeugd.

Download artikel als PDF

Lees meer artikelen over:

Praat mee!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Bijeenkomsten

VER_nieuw: hét evenement voor betekenisvolle jongerenparticipatie 03 december, Het Muntgebouw, Leidseweg 90 in Utrecht
Meer

Deelnemers

Alle deelnemers

Nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.