Ondersteuning voor cliënten­raden tijdens aan­gescherpte maat­regelen

Geplaatst op 22 december 2020

Als gevolg van de stijging van het aantal coronagevallen heeft de regering besloten om een lockdown in te stellen tot en met 19 januari. Met deze maatregelen hoopt de overheid het aantal contactmomenten te verminderen. LOC Jeugd heeft begrip voor de nieuwe maatregelen. Tegelijkertijd maken we ons ook zorgen vanwege de impact die de de maatregelen kunnen hebben voor kinderen, jongeren en gezinnen die te maken hebben met jeugdzorg.

We zijn blij dat de jeugdzorg aan kinderen, jongeren en gezinnen door kan gaan. Tijdens de eerste golf ontvingen we signalen van cliëntenraden dat de gevolgen voor jongeren en ouders die te maken hebben met jeugdzorg ingrijpend waren. Jongeren hadden minder sociale contacten, kregen geen verlof of bezoek en konden niet meer naar school of dagbesteding. Daar kwam bij dat het persoonlijk contact met begeleiders of behandelaren veel minder was. Daarom benadrukt LOC dat die contacten zo min mogelijk worden afgeschaald. En dat er samen met jongeren en ouders afspraken worden gemaakt over hulpverlening passend bij de gestelde richtlijnen. En daar ligt ook een belangrijke rol voor cliëntenraden.

Houdt behoeftes in de gaten

Het is voor cliëntenraden van belang om juist tijdens de komende periode de behoeftes van kinderen, jongeren en ouders in de gaten te houden. Dit is geen makkelijke taak. Cliëntenraden in de jeugdzorg zijn in veel gevallen op zichzelf aangewezen. Terwijl samen optrekken, ervaringen delen en van elkaar leren het verschil kan maken. Zodat kinderen, jongeren en gezinnen perspectief hebben en hun leven zo veel mogelijk kunnen leiden op een manier die bij hen past.

Samen doen

LOC kan daar ondersteuning bij bieden. We hebben veel expertise over het versterken van medezeggenschap. En het zoeken naar samenwerking binnen de organisatie om de belangen van kinderen, jongeren en ouders goed te vertegenwoordigen. In het verlengde daarvan zijn we er voor alle kinderen, jongeren en gezinnen die te maken hebben met jeugdzorg. Ook ten tijde van deze crisis en strenge maatregelen. We zijn bereikbaar voor cliëntenraden die behoefte hebben aan ondersteuning, en kunnen daarnaast raden met elkaar in contact brengen als dat nodig is. Inmiddels hebben we (zowel fysiek als online) een stevig netwerk van cliëntenraden opgebouwd. Zo bieden we een platform voor cliëntenraden om in contact te blijven en elkaar te scholen. Daar vind je actuele informatie en verdieping op thema’s die voor jou van belang zijn.

Contact

Voor al je vragen kan je terecht bij de Vraagbaak van LOC Jeugd. Deze is telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 9:00 – 17:00 uur op (030) 284 32 00. Je kunt ook mailen naar vraagbaak@loc.nl. Van 23 december t/m 3 januari is het kantoor van LOC gesloten.

Download artikel als PDF

Praat mee!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deelnemers

Alle deelnemers

Nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.